To English versionEnglish flag

NIEUWSBRIEF

Nieuwsbrief 11: januari - juli 2007

Er is een slechtere plek denkbaar om het nieuwe jaar muzikaal te beginnen dan de Spiegelzaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Ik ben er op 7 januari te gast in het programma Spiegelzaal. Live op Radio 4 praat Hans van den Boom met me over Mompou's 'Música Callada', waar ik vervolgens de eerste vijf deeltjes van speel. Vijf dagen later speel ik de 'Música Callada' in het Provinciehuis in Haarlem.
De eerste buitenlandse reis van het jaar voeren Eleonore en mij naar de Baltische landen. We spelen achtereenvolgens in Riga (Letland), in het Jewish Community Centre, in Tallin (Estland) in de National Library (op Jom Hasjoah, de internationale herdenkingsdag van de Holocaust) en in Vilnius (Litouwen), in het gebouw van de 'Jewish Community of Lithunia'.
Ons programma is 'Music from the time of Anne Frank' met werk van joodse, Nederlandse componisten uit het interbellum (Leo Smit, Rosy Wertheim, Dick Kattenburg, Bob Hanf, Nico Richter en Ignace Liliën). In alle drie landen bestond voor de Tweede Wereldoorlog een grote joodse gemeenschap. In Vilnius ontmoeten we nog veel mensen op het concert die jiddish spreken. Zij begrepen in elk geval de jiddische tekst, die ik in Jeff Hamburgs 'Uncle Mendel Ukraïnean Blues' zong.

Op 1 februari ben ik een uur te gast in het programma 'Kunststof' op Radio 1. Met Petra Possel praat ik voornamelijk over Mompou en ik speel ook nog een en ander op de vleugel in Studio Desmet. Ik krijg veel goeie reacties op de uitzending en het stemt me heel tevreden, dat weer zoveel nieuwe mensen kennelijk overtuigd zijn geraakt van de schoonheid van Mompou's muziek.

Drie dagen later spelen Eleonore en ik weer eens ons 6 Continenten Project, dit keer in de Burcht in Leiden. De expositie, opgezet door Cara Boerwinkel, van kindertekeningen uit o.a. Indonesië, India en Sri Lanka is die dag ook in de Burcht te zien. Het concert is aangekondigd als familieconcert en er zijn nogal wat kinderen in het publiek. Het brengt ons op het idee om ons bij dit programma meer op jongeren te gaan richten. Componist Joseph Landers (USA), van wie we een stuk spelen en die toevallig al in Londen was, is bij het concert aanwezig.

Op 6 februari geef ik met violiste Ursula Schoch een lunchconcert in de Thomaskerk in Amsterdam. Ons programma is 'jazzinvloeden in de 20ste-eeuwse muziek voor viool en piano', een heel lekker en fysiek bevredigend programma om te spelen.

Donemus heeft naar aanleiding van het tienjarig 'jubileum' van mijn bluesproject een groot aantal Nederlandse bijdrages aan het project gepubliceerd in twee albums. In de Kleine Zaal van het Utrechtse Vredenburg worden de albums gepresenteerd met een kort concert tijdens de Nederlandse Muziekdagen. Op het label 'Attacca' zijn de 32 Blues gelijktijdig op een dubbel CD uitgebracht. Marian van Dijk, directeur van Donemus, leidt concert en presentatie in en overhandigt de albums en CD's aan de aanwezige componisten. Hopelijk gaan nu ook veel andere pianisten deze voor mij gecomponeerde stukken spelen.
Huisconcerten hebben het voordeel van intimiteit en contact met het publiek. Dat gold ook voor mijn optreden op 24 februari in het Kunsthuis te Rosmalen, tevens het huis van kunstenares Cecile Potjes. Ik speel een selectie uit de Preludes van Mompou en diens complete Música Callada.

In Amstelveen vindt kort daarop in Theater Griffioen het Nederlands Fluitfestival 2007 plaats. We spelen daar repertoire uit het 'Zes Continenten Project' en geven een workshop voor fluitisten over moderne speeltechnieken die in onze stukken worden gebruikt.

Schilderes Hetty van der Linden bedacht enige jaren geleden 'Paint a Future'. Kinderen in achterstandsgebieden schilderen hun toekomstdromen, professionele kunstenaars uit meer dan 40 landen gaan daarna belangeloos met deze papieren kinderdromen aan de slag. Met de volledige opbrengst van de schilderijen worden vele dromen werkelijkheid. Nu is er ook 'Rent a Future' in Amsterdam waar deze schilderijen gehuurd of gekocht kunnen worden. Op 11 maart wordt de nieuwe gallerie van 'Rent a Future' geopend. Er zijn vele muzikale bijdrages. Ik verzorg een koffieconcert met muziek rondom het thema 'kinderen': Schumanns Kinderszenen, Debussy's Childrens Corner en Mompou's Scènes d'enfants. 's Middags begeleidt ik de Cubaanse zangeres Estrella Acosta in songs uit Cuba en Brazilië.

Op 17 maart geven Ursula Schoch en ik twee concerten. Eerst treden we aan in 's Hertogenbosch voor een lunchconcert in de Azijnfabriek met werk van Mozart, Poulenc, Korngold, Grosz en Copland. Daarna rijden we door naar het mooie Wittem (Limburg) waar we in de Kloosterbibliotheek een uitgebreidere versie van het lunchconcert spelen. Jammer om zo snel weer uit Wittem weg te rijden, want wat is Zuid-Limburg prachtig.

Op 18 maart Amsterdam treden Irene Maessen (sopraan), Marijke van Kooten (viool), Daniël Esser (cello) en ik op in het BIMHUIS in Amsterdam. We zijn te gast in het televisieprogramma 'Vrije Geluiden', waar we muziek van Mompou spelen. Hans Flupsen interviewt me daarover. De impact van televisie blijkt weer groot, zeker vergeleken met die van de radio: ik constateer die dag een recordaantal hits op mijn website. Een week later speel ik Mompou's 'Música Callada' wederom, nu in de Doopsgezinde Kerk in Middelburg. Dit voorjaar houdt Muziekpodium Zeeland zijn concerten daar. Het is een prachtige kerk met een warme akoestiek, waar de muziek van Mompou de lange adem krijgt die ze nodig heeft.

Op 27 maart speel ik in Stockholm op de Nederlandse Ambassade. Het concert met 'New Blues for Piano' en Tango's betekent tevens de inwijding van de nieuwe vleugel in een zaal van het Ambassadegebouw, waar vroeger de kerkdiensten voor de Nederlandse gemeenschap in Stockholm plaatsvonden. In Stockholm voelt een Amsterdammer zich snel thuis, qua mentaliteit en omgeving. Wel jammer, dat de restaurant zo vroeg dichtgaan in het noorden. Eten na een concert is niet eenvoudig.

In haar Amsterdamse grachtenhuis runt pianiste Marja Bon het 'Muzieksaeltje' . Hier vinden concerten en workshops plaats. Met altvioliste Prunella Pacey geef ik eind maart een dag een workshop voor ensembles, georganiseerd door de Leo Smit Stichting in het kader van het naderende Leo Smit Festival in juni, waar een aantal van die ensembles in zullen optreden. We werken aan repertoire met muziek van Leo Smit en tijdgenoten.

Op 5 april spelen we voor de eerste keer ons programma met kamermuziek van Mompou. In de Oosterpoort in Groningen voeren we het uit in het kader van de 20ste sterfdag van de componist. Irene Maessen (sopraan), Marijke van Kooten (viool), Larissa Groeneveld (cello) en Martin Kaay (gitaar) verzorgen de muziek en musicoloog en muziekjournalist Frits van der Waa geeft een inleiding op het concert. Er zijn verrassend veel bezoekers op zo'n los, door-de-weeks concert. Mompou blijkt gelukkig weer publiek te trekken.

In Delft spelen Eleonore en ik op 8 april in de Synagoge. Op het programma staat werk van Nederlandse, joodse componisten uit het Interbellum, o.a. van Leo Smit, Dick Kattenburg en Rosy Wertheim. De week daarna speel ik in de vertrouwde Uilenburger Synagoge in Amsterdam. Met saxofonist Arno Bornekamp speel ik werk van Lex van Delden (Sonatine voor altsaxofoon en piano), Darius Milhaud (Scaramouche voor altsaxofoon en piano), Manuel Rosenthal (Saxophon Marmelade) en Leo Samama (Capriccio voor altsaxofoon en piano). Het is een zeer energiek programma en met name het swingende stuk van Manuel Rosenthal - de enige leerling van Ravel - is een ontdekking.

In het Bethaniënklooster in Amsterdam presenteren we eind april onze CD 'Federico Mompou - Chamber Music'. Het eerste exemplaar bied ik - na een kort concert - aan aan Mark Doorn, manager en programmeur van het Bethaniënklooster. Het spelen en opnemen in deze zaal bevalt me erg goed, niet in de laatste plaats vanwege de goede sfeer en de wetenschap, dat je er 's avonds rustig mag blijven opnemen zolang je wilt.

In Vredenburg spelen we ons Mompou kamermuziekprogramma op 5 mei in de serie 'Componistenportretten'. Zowel bij de inleiding van Frits van der Waa als bij het concert zelf is de opkomst groot. Een week voor het concert was pianiste Carmen Bravo in Barcelona overleden op 87-jarige leeftijd. We dragen het concert aan haar op.

Het laatste reguliere concert van het seizoen van de Leo Smit Stichting vindt plaats in de Uilenburger Synagoge op 14 mei. Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluit), Marijke van Kooten en Jacobien Rozemond (viool), Asdis Valdemarsdottir (altviool) en Sebastian Koloski (cello) en ikzelf spelen er werk van o.a. Gilberto Mendes (Seul un Urubu solitaire voor fluit, 2 violen, cello en piano, Nederlandse première), Leo Smit (Kleine Prelude van Ravel voor vrouwenstem en piano), Gideon Klein (Pianosonate), Vitezlava Kapralova ('Leden' voor sopraan, fluit, twee violen, cello en piano). Met name de muziek van de Tsjechische Kaprolova is een openbaring. Van de Kapralova Society kreeg ik voor het concert nog te horen, dat onze uitvoering van 'Leden' de Europese première zou zijn.

Eind mei ga ik op bezoek bij muziekuitgeverij Peer Music in Hamburg. Peer wil een aantal stukken van mijn bluesproject gaan uitgeven en ik laat aan de directeur en zijn assistent in hun studio de stukken horen, die nog niet op CD zijn te beluisteren. Het is hun bedoeling om twee albums met blues in maart 2008 op de Musikmesse in Frankfurt te presenteren.

Begin juni geven we in het Muzieksaeltje van Marja Bon een try-out van het programma met muziek van Jacques Beers, die we half juni op een dubbel CD zullen opnemen. Het is eigenlijk onbegrijpelijk waarom zulke bijzondere muziek met zo'n eigen signatuur nauwelijks bekendheid geniet. Irene Maessen (sopraan), Marcel Beekman (tenor), Eleonore Pameijer (fluit),Ursula Schoch (viool) en Marja Bon en ikzelf (piano) hebben ons de laatste maanden verdiept in het werk van Jacques Beers, daarbij geholpen door Donemus - waar men een aantal werken, die alleen in handschrift bestonden, in de computer heeft ingevoerd - en door de zoon van Jacques Beers, altviolist Arno Beers, die de muziek van zijn vader als geen ander kent. In drie dagen nemen we vervolgens het programma op: een groot aantal liederen, de Suite voor fluit en piano, de Sonate voor viool en piano, werk voor pianosolo en voor piano à quatre mains. Het is de bedoeling, dat de dubbel CD begin 2008 zal uitkomen.

Op 6 juni speel op het Instituto Cervantes in Utrecht Mompou's 'Música Callada'. Voorafgaand aan het concert is er een door de Spaanse dichteres Clara Janés, die de tot nu toe enige biografie van Mompou schreef.

In het weekend van 8, 9 en 10 juni vindt in de Amsterdamse Uilenburger Synagoge het Leo Smit Festival plaats, ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Leo Smit Stichting. We beginnen met twee schoolconcerten voor basisscholen uit de buurt, met werken van Bosmans, Kattenburg, Liliën, Smit en Wertheim.
's Avonds is er een concert met Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluit) en Marijke van Kooten (viool). Ook wordt het eerste exemplaar aangeboden van het speciale jubileumboekje 'Wat bleef was hun muziek', waarin 12 joodse, Amsterdamse componisten worden beschreven, wier werk in de afgelopen tien jaar bij de Uilenburgerconcerten een belangrijke plaats heeft ingenomen. Ook Eleonore en ik hebben hieraan meegewerkt.
Bariton Jasper Schweppe geeft de volgende avond een mooie, ironische lezing van Bob Hanfs Kafkaliederen. Met Marianne Boer voer ik op het laatste concert een aantal werken voor piano vierhandig uit, waaronder de wereldpremière van twee Walsen van Dick Kattenburg.

Op de eerste dag van de zomer speel ik in Barcelona weer op de Academia Granados -Marshall.Het is een concert ter gelegenheid van Mompou's twintigste sterfdag en ter herdenking van het overlijden van pianiste Carmen Bravo, weduwe van Mompou, op 29 april. Voor mijn uitvoering van Mompou's Música Callada spreken Alicia Torra de Larrocha van de Academia Marshall, Joan Millà van de Fundacio Mompou en journaliste en muziekhistorica Mónica Pagès. Tijdens mijn verblijf in Barcelona zoek en vind ik veel werk van Mompou's vriend, de componist Joaquin Nin-Culmell van wie ik volgend jaar veel muziek hoop uit te voeren. Zijn muziek heeft veel Cubaanse en Spaanse invloeden en voelt enigszins als een meer aardse en heftiger vorm van de muziek van Mompou.

Mijn laatste reis voor de zomervakantie gaat naar Worms in Duitsland. Mijn verre voorouders komen uit deze provinciestad en nu speel ik er het slotconcert van de joodse cultuurweek aldaar. Het programma is 'Jazzfieber: jüdische Komponisten und Jazz' met werken van Wiéner, Gershwin, Bernstein, Gould, Milhaud, Tansman, Schulhoff, Smit en Rodgers (My funny Valentine!).
Documentairemaakster Pamela Sturhoofd is namens de Joodse Omroep ook naar Worms gereisd en vergezelt me de dag na het concert op mijn zoektocht naar mijn familieroots op het stadsarchief en de joodse begraafplaats van Worms. De uitzending daarvan zal tezijnertijd worden aangekondigd op de website van de omroep: www.joodseomroep.nl

Klik hier om Nieuwsbrief 1 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 2 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 3 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 4 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 5 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 6 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 7 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 8 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 9 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 10 te lezen

Klik hier om Nieuwsbrief 12 te lezen